Навчальні матеріали

РИНОК ЯБЛУК  - симуляційна гра

Цілі:
-          Усвідомлення того, яким чином визначаються ринкові ціни;
-          Розуміння понять: попит і пропозиція;
-          Опис і аналіз зв'язків між попитом, пропозицією та ціною;
-          Формування здібностей ведення переговорів.
Підручні матеріали:
q  36 карток для купівлі і 36 карток для продажу. Потрібно включити до гри наступну кількість карток:
для покупців:
по 4 картки вартістю 9; 8; 3; 2гривень
після 5 каток вартістю 7; 6; 5; 4гривень
для продавців:
по 4 картки вартістю 10; 9; 4; 3гривень
по 5 карток вартістю 8; 7; 6; 5гривень
-          аркуш проведення операції для кожного учня;
-          контрольний аркуш для всієї групи;
-          ідентифікатори для продавців.
Зауваження до проведення занять:
Грає дає учням можливість взяти участь в діяльності, подібній до купування і продажу продуктів на вільному ринку. Ця гра вимагає участі принаймні 25 учнів, але не більше ніж 50. На її реалізацію і обговорення потрібно 90 хвилин.
Перебіг:
I.                  Підготуй середину залу так, щоб учасники могли вільно рухатися. Вибери двох учасників для того, щоб тримати картки – одна для покупців, друга – для продавців (підручний матеріал № 1).  Вибери одного учня, щоб записував всі операції на одному спільному класному аркуші –найкраще на дошці, так щоб всі могли спостерігати запис (підручний матеріал № 2).
Поділи клас на дві рівні групи. Одна група це покупець, друга це продавець. Роздай продавцям ідентифікатори (напр. наклейки, пов‘язки). Зазнач, що покупці в процесі всієї гри будуть покупцями, а продавці впродовж всієї гри будуть продавцями. Підкресли, що не дозволяється змінювати ролей в процесі ігри!
Роздай кожному картки до проведення розрахунків, на яких учасники записуватимуть свої операції (підручний матеріал № 3). Переконайся, що учні знають як підраховувати прибуток на картах.
Уточни правила гри – продавці і покупці зустрічаються на ринку. Перші продають яблука, другі хочуть їх придбати. Коли продавець знаходить покупця і обидві особи погоджуються щодо ціни, після чого проходитиме операція купівлі-продажу, обов'язком продавця є подання суми операції особі відповідальній за запис цін на дошці. Потім продавець і покупець називають на нові картки до гри від осіб, які зберігають ці картки. Потрібно цих учнів розмістити біля дошки з записаними результатами операцій. Продавці і покупці проводять операцію лише в повних грошових одиницях, щоб полегшити математичні обчислення. Зазнач, що метою кожного є максималізація прибутку. Нагадай, що кожен учасник гри повинен вказувати на своїй картці запису операції, а також зазначити отримані прибутки або втрати.
Поінформуй, що грає складається з п'яти раундів сесії продаж, з яких кожна триватиме 5 хвилин і що ти подаватимеш час закінчення раунду на хвилину перед її закінченням так, щоб граючий повинні були час докінчити транзакцію. Якщо комусь не удасться зробити транзакцію, ціну з карти вписує як втрату на своїй карті транзакції. Перевір, чи всі розуміють інструкцію гри.
II.               Проведи симуляцію
Після кожного раунду дозволь учням розрахувати прибутки або втрати, що є ефектом цього раунду. Поцікався – хто досяг найбільшого прибутку, кому не пощастило? Чому так сталося? Після двох раундів учні самі повинні відмітити, що ті, хто провів багато операцій досягають вищих прибутків.
Під час перерв в „торгах” зверни учням увагу на результати, які записуються на дошці. Зазнач, що вони містять важливу для них інформацію, не підказуй яку саме, нехай учні самі навчаться її використовувати за принципом інтуїції. Перший раунд ти можеш розцінити як спробу. Роз’ясни після нього всі сумніви. Після трьох раундів проведи дискусію:
·        Яка ціна яблук найчастіше спостерігалася в раунді 3?
·        У якому раунді ціни були найбільш диференційовані?
·        Чому ціни були щораз менш диференціювані? (Конкуренція є найважливішою причиною цінової концентрації навколо ціни рівноваги).
·        Хто визначає ринкову ціну яблук?
·        Що таке ціна рівноваги? Як її досягнути? (Це хороша нагода підкреслити, що точності моделі рівноваги не можливо перенести в умови справжнього світу, а також що власне ми ніколи не доходимо до ціни ринкової рівноваги. Як тільки ми до неї наближаємося, щось змінюється).
Раунд IV ідентичний попереднім з тією відмінністю, що половина продавців буде виключена з гри – отже пропозиція буде обмеженою. Після сесії дозволь гравцям записати на індивідуальних аркушах результати операції (прибутки і втрати). Підсумуй цей раунд задаючи запитання:
·        Чи після зменшення кількості продавців ціни виросли чи впали? (повинні вирости)
·        Чому ціни змінилися?
Попроси учнів, щоб нову ситуацію на ринку порівняли з економікою, може вони знають приклади товару, пропозиція якого стала обмеженою і ціни виросли. Скажи, що зараз ви аналізуватимете зворотну ситуацію, тобто. Зменшиться кількість покупців, натомість кількість продавців буде такою ж як в І, II і III раундах. Проведи сесію і дозволь учням записати на індивідуальних аркушах їх прибутки і втрати. Підсумовуючи раунд V запитай:
·        Що стало з цінами?  (повинні впасти)
·        Чому ціни змінилися?
Попроси учнів, щоб нову ситуацію на ринку порівняли з економікою, може вони знають приклади товару, якого попит на який став обмежений і ціни впали.
III.           Картки купівлі і продажу можуть бути також використані до складання кривих попиту і пропозиції. Точка у якій криві перетинатимуться то розмір ринкової рівноваги для даної пропозиції і попиту. Після складання плакату постав перед учнями наступні запитання:
·        Що показує крива попиту?
·        Що показує крива пропозиції?
·        Які зв'язки існують між ціною товарів і послуг та кількістю осіб, які виробляють і постачають їх  на ринок.

Аркуш результатів
ПРОДАВЕЦЬ

(Ім'я і прізвище) .........................................................................................................................

№ операції

Ціна на твоїй картці

Отримана ціна

Прибутки

Збитки

1.




2.




3.




4.




5.




РАЗОМ












Аркуш результатів
ПОКУПЕЦЬ

(Ім'я і прізвище) .........................................................................................................................

№ операції

Ціна на твоїй картці

Отримана ціна

Прибутки

Збитки






1.




2.




3.




4.




5.




РАЗОМ













Немає коментарів:

Дописати коментар